Checklist status relatiecircuits

Checklist

1      Ik wil alleen maar dat een probleem, persoon of een gevoel weggaat.
2      Ik wil niet luisteren naar wat een ander voelt of zegt.
3      Mijn gedachten zijn “gevangen”door iets wat me van streek gemaakt.
4      Ik wil geen contact met….(iemand die ik normaal gesproken graag
         contact mee heb)
5      Ik wil gewoon weggaan of vechten of ik verlam, doe niets meer
6      Ik stel op agressieve manier mijn vragen, beoordeel harder en zet
         anderen vast.

Als ik met JA antwoord op een van deze punten dan staan mijn relatiecircuits op UIT. Om een relationeel conflict uit te werken of te oefenen met mijn vaardigheden is het belangrijk om mijn relatiecircuits AAN te zetten. In onze trainingen leren we je hoe je de relatiecircuits weer AAN kan zetten.

Om de status van je relatiecircuits te kunnen herkennen geven we je hieronder een korte lijst  met bijbehorende gevoelens.

Relatiecircuits AAN:
Ik voel me warm en open. Ik merk  dat mijn spieren minder gespannen zijn. Ik voel me vredig en zorgzaam. Ik voel me dicht bij mezelf en bij mijn partner. Ik voel me ‘geaard’, helder , warm, betrokken,  zorgzaam flexibel en ontspannen.

Relatiecircuits UIT:
Ik voel me gespannen, “donker”, kribbig, negatief, bozig, geïrriteerd en geen interesse in hoe het met mijn partner gaat over wat hij/zij  voelt en denkt.  Ik voel me stijf, angstig, ongerust, boos, ongeduldig, rusteloos, scherp (abrupt), kritisch, oordelend, geërgerd.